Inhoud bewerken
Project Up - Logo

Wil je meer tijd, efficiënter werken, minder fouten maken? Daag me uit. 
Neem geheel vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag verder. 

SCALE UP YOUR BUSINESS!

Project UP 
Annerique Roosegaarde Bisschop  
Tel: 06 44 92 75 92 
Email: annerique@projectup.nl
KvK: 75899418

Blog

Hoe je draagvlak kunt creëren bij procesoptimalisatie, in 3 stappen

Wanneer ik aan de slag ga met procesoptimalisatie, is het belangrijk om draagvlak te creëren door middel van informatie verschaffen. Ik gebruik hierbij het volgen van een aantal stappen. Ten eerste is het belangrijk om een duidelijk beeld te krijgen van wat het draagvlak is dat ik wil creëren. Wat is de doelgroep? Wat is het doel? Wat is het doel van het draagvlak? Vervolgens is het belangrijk om een plan te maken voor het creëren van het draagvlak. Waar moet ik op letten? Wat zijn de tools die ik kan gebruiken om het draagvlak te creëren? Welke strategieën ga ik toepassen? Daarna is het belangrijk om de informatie te verspreiden die ik nodig heb om het draagvlak te creëren. Je ziet dat er veel moet gebeuren om op een efficiënte manier met procesoptimalisatie aan de slag te gaan. In mijn blog vertel ik je drie belangrijke stappen die nodig zijn om een sterk draagvlak te creëren.

Waarom een draagvlak bij procesoptimalisatie

​”Procesoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van een bedrijf om zijn prestaties te verbeteren. Het kan helpen om processen sneller, efficiënter en effectiever te maken. ” 

. Een draagvlak is daarom belangrijk omdat het de betrokkenheid en het commitment van de medewerkers vergroot. Het biedt ook een gemeenschappelijk doel voor iedereen, waardoor de medewerkers gemotiveerd en gedreven worden om het proces te verbeteren. Door een draagvlak te creëren, kan het bedrijf ook veranderingen aanbrengen in de manier waarop de medewerkers omgaan met veranderingen en hun onderlinge samenwerking verbeteren. Een draagvlak kan helpen bij het behoud van de veranderingen die worden gemaakt, zodat ze niet verloren gaan.

Mijn persoonlijk aanpak bij het creëren van een draagvlak

Ik leer de mensen in de organisatie graag kennen. Als ik draagvlak creëer dan doe ik dat IN de organisatie, onder de medewerkers. Zij zijn mijn interne klant en het goud van de organisatie. Ik hoor graag hun eigen verhaal. Om tot een oplossing te komen wil ik graag weten waar zij tegenaan lopen en hoe hun beeld is van een goede oplossing. Het is belangrijk dat ik goed luister naar wat zij belangrijk vinden voor de organisatie en hun eigen werkzaamheden, en dat we dat samen vastleggen. Want de medewerkers moeten juist actief betrokken worden bij het vormgeven van de nieuwe processen. Zodat ze zich gehoord voelen en ze uiteindelijk een stukje van zichzelf gaan herkennen in de procesoptimalisatie. Als ik weet met welke belangen, emoties en capaciteiten ik te maken heb is het beeld compleet.

Dus bij het creëren van een draagvlak in de organisatie zijn twee dingen die ik erg belangrijk vind:

Hoe je draagvlak kunt creëren bij procesoptimalisatie, in 3 stappen

Hoe je in 3 stappen draagvlak kunt creëren bij procesoptimalisatie

1. Creëer bewustzijn: medewerkers bewust maken van de noodzaak om veranderingen door te voeren doe ik door het belang van procesoptimalisatie in kaart te brengen en leg de voordelen uit die het oplevert voor het bedrijf, maar ook voor de medewerkers.

2. Betrek het management: Ik betrek alle managers bij het proces. Ik zorg ervoor dat iedereen weet hoe hij/zij bijdraagt aan het proces en wat de verwachtingen zijn.

3. Monitor de resultaten: Ik monitor de resultaten van de procesoptimalisatie, zodat ik de effectiviteit ervan kunt meten. Daarnaast geef ik regelmatig feedback en communiceer ik de vooruitgang zodat iedereen gemotiveerd blijft om verder te gaan met het proces.

Hoe verspreid ik informatie die ik nodig heb om het draagvlak te creëren?

Dit doe ik door middel van verschillende kanalen, zoals websites, online portalen, presentaties en workshops. Ten slotte is het belangrijk dat ik feedback verzamel over het draagvlak dat ik heb gecreëerd. Dit doe ik bijvoorbeeld door middel van enquêtes, interviews en focusgroepen. Op basis van deze feedback is het mogelijk om eventuele aanpassingen te doen, zodat het draagvlak beter wordt.

Ik zet wat communicatie mogelijkheden voor je op een rij:

  • Directe communicatie; zoals e-mail, telefoon, bijeenkomsten en vergaderingen om informatie rechtstreeks met betrokkenen te delen.
  • Websites; je kunt informatie plaatsen op de website, of op andere websites waar je een link naar je eigen website kunt plaatsen. Ook het gebruik van een online omgeving kan handig zijn.
  • Brochures; brochures of folders zijn een goede communicatie manier
  • Gebruik je persoonlijke netwerk; Gebruik je persoonlijke netwerk om informatie te delen. Vraag medewerkers om de boodschap te verspreiden.

Processen verbeteren en draagvlak creëren met ProjectUP

Een meer efficiënte werkomgeving op kantoor kan helpen bij het verhogen van de productiviteit, het verminderen van kosten en het verbeteren van het werkplezier. Een stappenplan om draagvlak te creëren is een mooie aanvulling die hierbij hoort. Vanuit mijn expertise ga ik op zoek naar manieren om de processen binnen jouw organisatie te verbeteren, te vereenvoudigen en beter op elkaar af te stemmen.  Je kunt nu vrijblijvend een call inplannen met mij. Maak er gebruik van, wie weet zet het jouw business weer op het juiste pad. Meer informatie kun je vinden op mijn website