Blog
Waarom doelen stellen voordelen met zich meebrengt
Zoals ik al vertelde in mijn vorige blog is het stellen van je eigen doelen een belangrijk onderdeel van persoonlijk succes en succesvol ondernemen. Het is daarom belangrijk dat je doelen voor jezelf creëert en deze vasthoudt, maar ook dat je alle beslissingen en acties toetst aan je doelen. Want iedere beslissing brengt je dichterbij of verder weg van je doelen. Je doelen moeten ook weer in lijn liggen met je persoonlijke kernwaarden en passen binnen jouw persoonlijke kaders. Mijn talent is overzichtelijk maken en vertalen naar de praktijk. Deze talenten liggen altijd in lijn met mijn doelen. In deze blog ga ik dieper in op de voordelen van het stellen van doelen voor je eigen onderneming.
Het belang van het stellen van doelen
Het stellen van doelen is noodzakelijk voor iedere ondernemer, maar zeker voor creatieve ondernemers. Het zijn geen deadlines maar lifelines. Waarom is het stellen van doelen zo belangrijk? Doelen hebben een aantal voordelen:
- Doelen geven focus, ze maken je ideeën concreet.
- Doelen motiveren en zorgen voor succeservaringen.
- Doelen zorgen voor een persoonlijke groei en stimuleren je persoonlijke ontwikkeling.
Een doel is alleen effectief als je ze ook daadwerkelijk tot uitvoer brengt. Daarom is het belangrijk om een effectief systeem te hebben om je doelen tot uitvoer te brengen.
Zonder concrete doelen geen actie
Verder is het belangrijk dat je jouw doelen nauwkeurig en specifiek omschrijft. Dat betekent dat je de ‘wat’ je gaat doen heel concreet, heel specifiek maakt:
Geef zo nauwkeurig mogelijk aan wat je wil bereiken.
Omschrijf je doel dus positief en hiermee bedoel ik dat je opschrijft wat je wel wil bereiken en niet wat je niet wilt bereiken. Schrijf op ‘waarom’ je het wilt behalen.
Wat levert het bereiken van jouw doel op? Voor jou, de ander, de onderneming?
- Geef zo nauwkeurig mogelijk aan wat je wil bereiken.
- Omschrijf je doel dus positief en hiermee bedoel ik dat je opschrijft wat je wel wil bereiken en niet wat je niet wilt bereiken. Schrijf op ‘waarom’ je het wilt behalen.
- Wat levert het bereiken van jouw doel op? Voor jou, de ander, de onderneming?
De vraag: ‘Wie wil ik zijn’ is absoluut geen gemakkelijke vraag. Ontdekken wie je bent is een reis die je hele leven duurt. Wie je bent staat namelijk niet vast. Je zit continu in een groeiproces. Iedere dag leer je weer wat nieuws over jezelf, je relaties en je omgeving.
Welke talenten we bij onze geboorte hebben meegekregen kunnen we niet beïnvloeden. Wel kunnen we de keuze maken om de talenten die we hebben en bij onszelf herkennen verder te ontwikkelen. En om wat we nog niet hebben (maar wel willen) te verkennen en ons eigen te maken. Bepaal welke eigenschappen je wilt ontwikkelen en koppel daar zo concreet mogelijk doelen aan. Ze zullen dan misschien niet allemaal direct deel uitmaken van wie je bent, maar dat worden ze uiteindelijk wel.
Doelen zijn een bron van motivatie
Je kan je indenken dat als je geen doelen stelt, je ook geen richting voor ogen hebt. Hierdoor is het enorm lastig om ergens naartoe te werken. Het is niet altijd even makkelijk om je doelen vast te leggen. Er is dan ook een bekende methode die je helpt om je doelen zo concreet mogelijk te maken. Wanneer je deze doelstellingen gaat maken kan je ze het beste SMART formuleren.
- Specifiek → Beschrijf je doel concreet, geef bijvoorbeeld getallen of percentages
- Meetbaar → Je moet je doel kunnen ‘meten’, omzet is bijvoorbeeld makkelijk te meten
- Acceptabel → Is er draagvlak voor jouw doel?
- Realistisch → Jouw doel moet wel realistisch zijn, ga geen doelen stellen die eigenlijk niet haalbaar zijn. Je kan bijvoorbeeld niet als doel stellen dat je binnen een week 100 klanten hebt als je een ontwerpbureau begint.
- Tijdgebonden → Wanneer moet jouw doelstelling behaald zijn.
“Een doel is een droom met een deadline.
In drie stappen jouw lange termijn doel bepalen en deze omzetten in concrete acties
Soms is het lastig om een onderwerp te kiezen voor jouw gerichte doelstelling. Er zijn tenslotte duizend en één onderwerpen waar je uit kunt kiezen. Om het jezelf makkelijker te maken kun je een jaarthema bedenken, zoals stabiliseren, groeien of ontwikkeling. Hang daar dan jouw doelstelling aan vast.
- Bepaal jouw jaarthema. Wil jij gaan groeien of juist stabiliseren. Het kan ook iets anders zijn, maar luister naar jouw onderbuikgevoel, die wijst je de weg.
- Met dit thema ga jij jouw doelstelling bepalen. Deze doelstelling moet S.M.A.R.T zijn. Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Ik voeg er graag toe, dat je doel concreet moet zijn en je moet er beetje van gaan zweten. Dan heb je de juiste energie te pakken.
- Deel jouw langetermijndoel op in vier mini-doelen. Dus per kwartaal een mini-doel. Deze mini-doelen kan je ook weer opdelen per maand. Op deze manier weet je welke concrete acties je moet nemen op weg naar jouw einddoel.
Met het krachtig vooruit jaarprogramma worden jouw doelen omgezet in acties
Het Krachtig Vooruit Jaarprogramma is speciaal ontwikkelt voor jou als zelfstandig ondernemer. Met dit programma ga je voor eens en altijd een super sterke basis leggen, doelen omzetten in concrete acties om met volle kracht vooruit aan jouw succes te bouwen.
Ga voor een jaar lang business coaching als zelfstandig ondernemer
projectup.nl/krachtig-vooruit of maak online een afspraak om kennis te maken projectup.nl/kalender
Het lijkt mij leuk jou te ontmoeten!
Contact
Ik ben degene die je belt voor procesoptimalisatie HR en het upgraden van een kantoororganisatie.